Direktlänk till inlägg 12 december 2007

~Finland~

Av S - 12 december 2007 13:07

Inatt drömde jag att jag var i Finland, antar att den drömmen kom av att jag pratade med syster igår om att faster Raili åkte upp dit i förrgår.

Jag saknar det, nu är det snart ett år sedan jag var där, på farmors begravning. Jag saknar sommaren där (trots alla mygg och skit), åka med farfars båt och bada, låna farfars cykel för att åka och köpa godis (vilket vi gjorde ofta när vi var små).

Jag saknar vintrarna där också, dom som kan vara så kalla att vi som barn inte ens fick gå ut och leka. Saknar alla kusiner man som liten kunde leka så mycket med trots att man inte alltid förstod varann. Det var "tulepa tänne" och "katsoa" som fanns i vårat finska ordförråd just då och det enda som behövdes. Idag kan man väl lite mer ändå, men inte så pass mycket så man kanske kan föra en riktigt konversation tyvärr. Tur är väl att en del kusiner har läst svenska i skolan så att man kan prata med dom ändå, och engelskan funkar väl även den. Men ändå, jag saknar det där riktigt finska! Farmors köttsoppa som man kunde kräkas bara man såg när man var liten lärde man sig uppskatta som äldre (den är faktiskt riktigt god) och hennes makaronlåda slår ingen. [:

Kortleken var en given vän när vi var där på somrarna som små, trots att vi är en stor släkt så fick det plats mer än en familj hos farmor och farfar med ett hus på 2 sovrum. På somrarna löstes det enkelt med tält på gården för barnen, tjejjerna på framsidan huset och killarna på sidan. Tur att dom vuxna aldrig märkte att vi rännde mellan tälten som galningar för att spela kort och så. [; På vintrarna löstes det mycket enkelt med madrasser här och där, på golvet i ens sovrummet, på golvet i teverummet eller helt enkelt i bastun.

Jag fick även min mamma att bada med kläderna på där när jag var liten. [;

Farfar skjutsade oss med båten till andra sidan sjön för att hämta oss lite senare, när det där lite senare kom så sprang jag som en tok ut i vattnet mot båten! Till slut nådde jag inte botten riktigt, så mamma fick snällt komma ut och hämta mig. [;

Förresten så kommer min finska del från Ivalo, ni vet, reklamen för däck för nåt år sedan där dom åker bil på en sjö på vintern. Där har jag badat! ;D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 november 2010 16:06

Jag har flyttat hit: Xarahs! Hoppas ni vill hälsa på mig på nya placet. :-D ...

Av S - 16 november 2010 14:03

Jo, det är lite saker på gång här.. jag ska nämligen sluta blogga! Iallafall här på bloggplatsen, kommer att fortsätta på annat ställe, återkommer när det är dags för flytt. :-)   Igår var jag till läkarn för att disskutera havandeskapspenning, i...

Av S - 13 november 2010 16:43

Hejsan hoppsan!   Spelningen på Stadshuset igår var riktigt bra, det tyckte även hon i magen (eller så var musiken aningens för hög för henne). ;-) Även att vi "träffade" på min lilla idol, ingen mindre än Timbuktu! Hehe. Han var med Webb och co ...

Av S - 12 november 2010 18:34

Ne,inget fredagsmys blir det här inte. Jag ska jue ut och roa mig hela helgen lång! ;-) Ikväll ska vi gå på Stadshuset och kolla på Familjen och imorrn ska vi på Aveny för att kolla på Oscar Linnros. Vet inte riktigt hur jag ska orka vara vaken så se...

Av S - 11 november 2010 19:23

Go´kväll!   Det var skönt att jobba idag, även om jag hade sovit dåligt och var aptrött när jag kom hem så var det roligt och skönt att vara tillbaka på banan igen. :-) Ja, när jag kom hem ja.. då slöade jag med lite yatzy tills jag skulle tvät...

Presentation

Bebis!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards